Grote stijging spam en phishing e-mails door corona

Blog

Grote stijging spam en phishing e-mails door corona

Spam en phishing e-mails vieren hun hoogtijdagen. Dankzij de coronacrisis stroomt je inbox vol met de ene na de andere corona-aanbieding. Dagelijks blokkeert Google 100 miljoen phishingmails. Hiervan zijn 18 miljoen mails corona gerelateerd. Daar komen nog eens 240 miljoen COVID-19 spam-mails bij. Het is duidelijk dat internetcriminelen het coronavirus misbruiken om mensen (bedrijfs)informatie of geld afhandig te maken. Voorkom dat jij slachtoffer wordt. Wij helpen je deze nepmails te herkennen en geven je zes praktische tips.

Voorbeelden Nederlandse corona phishing e-mails

  1. Antibacteriële bankpas

Ook Nederlandse e-mailgebruikers zijn de dupe van corona spam en phishing e-mails. Dagelijks zijn er duizenden in omloop. Waarin de afzender zich bijvoorbeeld voordoet als je bank en je vraagt om een nieuwe antibacteriële bankpas aan te schaffen. Wie de link aanklikt wordt via een valse website gevraagd om zijn bankgegevens in te vullen. Met alle gevolgen vandien.

  1. Bedrijf in geldnood

Wat zou jij doen als je baas je vraagt om geld over te maken of bedrijfsinformatie op te sturen omdat het bedrijf waar je werkt de crisis anders niet overleefd? Je baas bellen, of gewoon niet reageren, hopen wij. Want dit is ook een voorbeeld van een veelvoorkomende phishing e-mail. Nu iedereen thuiswerkt is er geen interne controle meer. Hierdoor vallen medewerkers vaker slachtoffer aan cybercriminaliteit. 

  1. Een mail van je IT-afdeling

Bovenstaande voorbeelden zijn vaak eenvoudig te herkennen als phishing mail. Minder goed te herkennen zijn de nepmails die vanuit je IT-afdeling of systeembeheerder verstuurd lijken te zijn. Vanuit het postmaster@ of info@ e-mailadres. De afzender vraagt je om de laatste update van de virusscanner of VPN-software te downloaden. Je werkgever wil er immers voor zorgen dat jij veilig thuiswerkt. Zonder dat je het goed en wel doorhebt heb je een keylogger of spyware geïnstalleerd. Deze cybercriminelen zijn erg goed in het verhullen van hun echte afzendadres. De werkelijke identiteit van de afzender vind je als je op de details van zijn e-mailadres klikt. 

Zes tips om e-mailfraude te voorkomen

Wij willen je graag helpen om te voorkomen dat jij of je medewerkers slachtoffer wordt van cybercriminaliteit. Hiervoor hebben we zes handige tips voor je op een rij gezet. 

  1. Gebruik een spamfilter: hiermee is je data beschermd, blijft je inbox schoon en komen al jouw e-mails altijd aan.
  2. Verstuur e-mails met gevoelige informatie altijd versleuteld.
  3. Wees alert: phishing e-mails bevatten vaak spel- en grammaticafouten en hebben een vreemd afzendadres.
  4. Meld verdachte e-mails bij je ICT-afdeling. 
  5. Verifieer vreemde of gevoelige verzoeken altijd telefonisch.
  6. Documenteer deze verzoeken op een centrale plek, bijvoorbeeld in Microsoft Teams.

Zeker weten dat je zakelijke e-mail ijzersterk beveiligd is?

Neem contact op met één van onze security specialisten. Zij vertellen je meer over hoe je je zakelijke mailbox ijzersterk beveiligt tegen spam, phishing en malware.